torstai 30. toukokuuta 2013

TVT:n hyödyntäminen opetuksessa

Kurssi on saavuttanut loppunsa, ja itse olen todella huonosti ylläpitänyt omaa blogiani. Pohdinkin nyt samalla kertaa oikeastaan koko kurssia, ja mitä se on minulle antanut jatkoa ajatellen. Koen, että olen saanut kurssilta ideoita ja vinkkejä, kuinka voin hyödyntää TVT:tä koulumaailmassa, ja päiväkodissa, sekä samalla konkreettisia ohjeita kuinka laitteita käytetään, ja mitä kaikkea niillä voikaan tehdä. Luennot ovat olleet mielenkiintoisia, koska siellä on käynyt vierailijoita kertomassa, kuinka he ovat itse hyödyntäneet tieto- ja viestintäteknologiaa opetuksessa, ja samalla pääsi tutustumaan millaisia projekteja lapset ovat tehneet. Lähinnä nämä projektit kohdistuivat juuri koulumaailmaan, jolloin lastentarhanopettajaopiskelijana koin, että luennoilla keskityttiin suuresti juuri koulumaailmaan. Mutta toisaalta itse ainakin mietin kuinka niitä voisi soveltaa päiväkotiin, mikä siellä voisi toimia ja mikä ei. Luento, jossa käsittelimme ryhmissä yhteisöllistä oppimista ja sen eri muotoja oli aika mielenkiintoinen. Osa asioista tuli itselleni uutena, enkä aikaisemmin ollut kaikista kuullutkaan. Näitäkin pohdimme suurimmaksi osaksi juuri koulumaailman kannalta, mutta itse ainakin sain sieltä erilaisia toimintamalleja, joita voisin kokeilla lasten kanssa. Osa toimisi paremmin eskareitten kanssa, ja pienempien lasten kanssa tulisi toimia hieman eri tavalla. Luennot paneutuivat enemmänkin teoriaan, kun taas demot käytäntöön.

Demoilla oli hienoa päästä vihdoinkin kokeilemaan asioita käytännössä, ja tutustumaan varsinkin Ipadiin (johon muuten ihastuin). Voin kuvitella miten innoissaan lapset ovat tälläisesta laitteesta, kun se saa jo vähän isommankin innostumaan lapsen tavoin. Oli opettavaista päästä tutustumaan, mitä kaikkea laite pitää sisällään, ja mitä sillä voi tehdä. Pääsimme yhdellä demolla parin kanssa kuvaamaan videopätkän, joka oli aivan mahtavaa ja todella hauskaa, varsinkin kun kuvaajalla oli välillä sormi mikrofonin päällä ja välillä sormet tuli mukan kuvaan. Lopputuloksesta tuli kuitenkin hyvä, sehän on pääasia;) Demoilla pääsimme suunnittelemaan myös pidempää projektia, jonka toteuttaisimme lasten kanssa hyödyntäen TVT:tä. Tämä olikin oikeastaan kurssin huipennus, josta pidimme sitten Tori-tapahtuman, ja pääsimme näkemään mitä kaikki olivat saaneet aikaiseksi. Mutta ennen sitä, pitää kuitenkin kertoa mitä meidän ryhmämme teki ja kuinka projektia toteutimme. Koska meistä kaikki, yhtä lukuunottamatta opiskeli lastentarhanopettajaksi, halusimme tietenkin tehdä projektin päiväkodissa, ja päädyimme toteuttamaan projektia eskareille. Jokaisella oli ideoita, mitä voisimme tehdä, ja päädyimme lopulta kulttuurivaihtoon suomalaisen päiväkodin ja indonesialaisen päiväkodin välillä. Ensin suomalaisen päiväkodin lapset kuvaavat asioita, mitä haluavat näyttää indonesialaisille lapsille, ja sitten suomelaiset lapset saavat videon indonesiasta. Idea oli todella hyvä ja mielenkiintoinen, mutta alkuun meille tuotti vaikeuksia se, etteivät päiväkodit innostuneet meidän projektista. Lopulta löytyi päiväkoti, ja eskariryhmä, joka suurella innolla lähti projektiimme mukaan. Kävimme päiväkodissa kaksi kertaa. Ekalla kerralla tutustuimme Ipadeihin, ja niillä kuvaamiseen, sekä tutustuttiin hieman indonesiaan, ja siihen millaista siellä on, ja miten se eroaa Suomesta (no tietenkään siellä ei ole lunta;)). Tuona kertana lapset päättivät myös, mitä haluavat kuvata ja näyttää suomesta indonesiaan. Oikeastaan lapsilta heräsi aivan loistavia ideoita, joihin ei aikuisten tarvinnut lisäyksiä tehdä. Lapset halusivat näyttää hiihtoa, luistelua, mäenlaskua, askartelua, eskarikirjan tekoa, sekä laulaa suomalaisen laulun.

Toisella kerralla, samalla viikolla otimme Ipadeja yliopistolta lainaan, ja lähdimme päiväkodille kuvaushommiin. Lapset olivat valinneet ketkä toimisivat kuvaajina, ja ketkä esiintyisivät. Lapset kuvasivat kaiken materiaalin itse ja meille jäi niiden editoiminen. Projekti ei ollut mitenkään helppo, eikä nopeasti ohi. Materiaalin saimme kasaan varsin hyvin ja päiväkodissa toteuttaminen sujui todella hyvin, mutta sitten se editoiminen. Haastavia ja ongelmallisia kohtia koimmekin siinä vaiheessa kun huomasimme, ettei Ipadilla kuvattuja videoita voi oikeastaan editoida muuten  kuin macilla, jolloin jouduimme hoitamaan kaiken editoimisen koulun koneilla. Tämä oli oikeastaan projektin työläin vaihe, mutta lopulta saimme aikaan n. 20 minuutin videon, ja pääsimme lähettämään sen indonesiaan.

Projekti oli mahtava päätös kurssille, ja oli hienoa päästä näyttämään oma tuotos muille, sekä näkemään mitä muut ovat tehneet. Tori-tapahtuma toi mukanaan hienoja ideoita muilta, sekä mahtavaa palautetta, jota me saimme omasta kulttuurivaihto-projektistamme. Positiivinen palaute ja kannustus jatkamaan tuotoksen kanssa eteenpäin antoi kyllä uutta pohtia opiskelun suhteen loppukevääksi. Yksi ryhmämme jäsenistä ajattelikin toteuttaa kandinsa aiheen tiimoilta. Hienoa!

Opintoihimme on tähän mennessä kuulunut kaksi TVT:n kurssia, ja itse ainakin koen, että ne ovat antaneet ideoita ja käytännön vinkkejä työelämää varten, sekä samalla pitäneet myös meidät opiskelijat ajan hermoilla, ja tutustuttanut uusiin laitteisiin, joihin kaikki eivät ole vielä muuten päässeet käsiksi. Tieto- ja viestintäteknologian käyttö yleistyy opetuksessa koko ajan, ja myös päiväkodissa kasvatuksen ja opetuksen tukena, jolloin meille lastentarhanopettajaopiskelijoille on tärkeää, että tutkintoomme kuuluu myös näitä opintoja. Minä ainakin voin sanoa, että sain kurssista irti asioita omaa opettajuuttani ajatellen ja tulevaa työelämää varten.